Rundkørsel ved Egholmskolen

 

Der har været en ret heftig og til tider konstruktiv debat på Facebook om rundkørslen ved Egholmskolen. Der er sket et par personpåkørsler, og selv om de ikke har været alvorlige, så er det selvfølgelig ikke noget, at nogen ønsker. Vi må stille minde om, at der også var færdselsuheld, da der var et lysreguleret kryds. Når Socialdemokraterne sammen med en stort set enig kommunalbestyrelse har været fortalere for rundkørsel, så skyldes det ønsket om, at det primært skal være lokal kørsel, der skal være ved vore skoler og på Vallensbæk Torvevej. Projektet udvides i det kommende år med Strandesplanaden og Vallensbæk Torvevej mod Vallensbæk Strandvej. Begge veje gøres 2-sporede. Det skulle gerne sænke både hastighed og trafikintensitet yderligere.  

Selvfølgelig skal rundkørslen være sikker for de bløde trafikanter at færdes i. Det er åbenbart vanskeligt at få cyklister til at overholde hajtænder og ubetinget vigepligt. Der har været flere, som har anført, at sådan er andre rundkørsler ikke indrette. Jo – andre tilsvarende rundkørsler. Kommunens trafikrådgivere anbefalede netop IKKE en rundkørsel, hvor cykelstien ligger yderkanten af rundkørslen, men anbefalede at fodgængerovergang og cykelsti blev trukket tilbage, hvilket gav større sikkerhed, hvis ellers særligt cyklisterne overholder deres ubetingede vigepligt. Konstruktionen er godkendt af Vestegnens Politi. En borger har talt sig frem til, at der er 11 passager med ubetinget vigepligt for cyklister i rundkørslen. Til det er der vel at sige, at det er de færreste som cykler hele rundkørslen rundt hver gang.  

Når det nu viser sig, at der alligevel er utryghed ved passage af rundkørslen, så må vi selvfølgelig se, om der er andre løsninger.  

Socialdemokraterne har tidligere foreslået, at cykelstien i rundkørslen bliver dobbeltrettet. Det har vist sig, at cyklisterne i forvejen cykler den korteste vej gennem rundkørslen uanset, om man kører mod færdselsretningen.

Løsningen kunne så være, at der samtidig bliver ubetinget vigepligt for bilerne, hvis cykelsti og fodgængerfelt samtidig hæves, så bilerne tvinges til at sætte hastigheden ned. Vestegnens Politi har imidlertid modsat sig dobbeltrettede cykelstier, men det kunne være de ændrede mening, hvis cykelsti og fodgængerfelt blev hævet. Socialdemokraterne har i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2017 anmodet om en beregning af en sådan løsning. 

Uanset dette, så må enhver, der færdes i trafikken hele tiden tænke på sin egen sikkerhed. Det nytter ikke noget, at insistere på at man har ret, hvis modparten ikke overholder sine forpligtelser.  

Når vi vælger et læserbrev fremfor debatten på Facebook, så er årsagen den banale at ikke andre lokalpolitikere fra Vallensbæk deltager, og så er man pludselig eneansvarlig for beslutningerne og bliver ”svinet” til i private beskeder. Vi står gerne på mål for vores beslutninger, men det skal ske i en ordentlig og sober tone. Vi lytter også gerne til konstruktive forslag om andre løsninger, men vi har først ret, hvis vi har 8 medlemmer af kommunalbestyrelsen bag nye forslag.  

Martin Nielson
Medlem af Teknik- og Miljøudvalget
Socialdemokraterne 

Søren Wiborg
Gruppeformand
Socialdemokraterne